Mitt vårträd!











Vi tackar E-zigns för den fräsiga dörrstoppen hon gjorde igår och tuffar vidare i Pysselstaffetten med mitt bidrag idag. Jag hade tänkt att bidra med ett vårträd, något som egentligen kan varieras i oändlighet. 

Jag utgår från en stor fin gren som lillan och jag hittade på promenaden förra veckan (snacka om att folk kollade lite suspekt när vi kom och gick med ett träd, men de börjar nog vänja sig här i byn :) För att inte skada ett träd hade vi sådan tur att vi kom till ett skogsparti med avverkning, så där knep vi vår trädgren.

Om man inte vill ha grenen eller trädet naturellt kan man som jag gjort, färga det. Jag köpte sprayfärg i rosa. Annars är det bra om du har någon färgburk i någon fin färg hemma som det går att pensla grenen med, för det var lite trixigt att täcka grenen med sprayfärgen.

Alternativt kan man täcka grenarna i avrispade långa tygremsor, där du limmar fast ändarna och virar det runt stammen.

I vårt träd ska det hänga små garnfåglar och rosetter. Rosetterna klipper jag av olika fina tygbitar.

Granfåglarna kan du göra i olika färger, du kan ju även utgå från hur olika fågelarter ser ut, kan du ha frågesport med kompisarna sen om de kan gissa fågelarter =)
Jag har fantasifåglar så klart, gärna i vårlika färger.

Jag måste tacka CarolaStenberg för hjälpen,tack så jättemycket!

Här kommer beskrivningen på fåglarna.

Välj ut olika garnfärger du tycker om, jag har valt tre olika.

Man utgår från två klippta bitar i kartong som du ska linda garnet på, en bit som är 19 cm lång och en som är 15 cm lång. Bredden spelar ingen roll. På den 19 cm långa ska du varva 25 ggr och sedan lägga det åt sidan (denna kommer motsvara huvud och rygg), sen tar du den mindre kartongbiten och varvar 17 varv, lägg garnet åt sidan och upprepa detta moment, kanske med en annan färg (motsvarar mage och vingar).











Lägg andra kortare nystanet lite över mitten på det längre.




Lägg på det tredje nerifrån. Sedan tar du en dubbelvikt sytråd under granet och korsar på mitten på framsidan, vänd granet och knyt ihop ändarna bak. Dra till ordentligt.






Sedan för du idetta fall det färgade garnet bakåt så det blir att se ut som bilden nedan.


Sedan håller du ihop allt garn och knyter ihop det nedtill med sytråd. Klipp sedan upp alla ändar på garnet och frisera pippin.









En näbb för jag dit med hjälp av orange garn, sedan en liten sytråd så pippin kan hänga!







Grenen jag målade sätter jag i en julgransfot och tar ett retro-örngott och ställer den i . Örngottet drar jag åt med ett fint band!













Det var allt för mig, nu ska jag gå och göra fler pippisar till riset!
Tesa pysslar tar över pysselstafetten imorgon, tack för mig, hoppas ni kikar in till min värld igen!















Kommentarer:

1 Henrietta:

Så fint! Tyvärr inget som passar här hemma med tre glada katter :o))

//Henrietta

2 hennihenni:

Det var söta små fåglar :)

3 Stina / Sagolikt Pyssel:

Hm... Jag som tänkte att det skulle vara bättre med ett litet träd än med ett påskris, just ur kattsynpunkt... Jag få kanske tänka om... Eller hoppas att vår katt inte bryr sig om att hoppa så högt. :-D

4 Monya:

Beträffande katter, vi har tre galna katter, men trädet är så pass högt att de når inte, testa =)

Kram

5 jonna d:

Åh, det var var verkligen fint och de små pippisarna är ju super söta. Perfekt för restgarn.

//jonna d

6 susanne Johansson:

Fint! Som du visar tydligt använder du endast retro produkter vilket jag gillar.

Kommentera här: